Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Sport je českou výkladní skříní

Sport

  22:44
PRAHA - Sebevědomý, uvážlivý, přesto přímý ve svých odpovědích. Je jedním ze čtyř kandidátů na pozici místopředsedy pro ekonomiku a marketing. Muž, který se angažoval v několika společnostech a je členem představenstva společnosti Česká sportovní. Kdo? Ing. Jiří Kejval, od zítra možná v 41 letech nejmladší člen vedení výkonného výboru ČOV.

Jiří Kejval. foto: Lidovky.cz

S jakou vizí jdete do kandidatury?
Vize je základ. Ve výkonném výboru ČOV jsem začal pracovat před čtyřmi roky a jsem velmi aktivní. Z mého profesního hlediska mě totiž doslova uchvátil marketingový kontext symbolu pěti kruhů. Nejedná se o klasický marketingový koncept. Olympiáda je postavená na tom, že reklama nikde není je omezená, exkluzivní. Taková propagace na ruby. Pracoval s tímto konceptem a spolupracovat s Mezinárodním olympijským výborem je velká výzva. Zároveň si myslím, že mé zkušenosti z podnikatelské sféry mi mohou pomoci se podívat na problematiku i z druhé strany.

Jak vidíte své šance?
Své šance vidím celkem dobře. Jsou tu dva parametry. Jsem celkem mladý a věřím, že olympijský výbor potřebuje mladou krev. Na druhou stranu se umím s každým dohodnout. Nejsem ve sportu člen žádné lobbistické skupiny a mohl bych být přijatelný kandidát pro všechny. S Jirkou Zedníčkem (jeden z protikandidátů) jsem ve velmi přátelském vztahu a věřím, že na tom tyto volby nic nezmění.

Dotknul jste se omlazení týmu ve výboru, nemyslíte si, že i přes nesporné kvality současného vedení postrádá určitý posun k novým trendům? A platí možná i v ostatních sportech…
...Za prvé: znám lidi, kteří jsou ve třiceti staří a na druhou stranu i v ČOV jsou lidé, kteří v šedesáti mají elánu na rozdávání. Druhá věc je to, že doba se posunula k tomu, že každého zajímají hlavně peníze. Bohužel ve sportu, pokud pomineme některé funkce třeba ve fotbalovém svazu, vám nikdo za odvedenou práci nenabídne odpovídající ohodnocení. To znamená, že musíte mít určité finanční zázemí. Navíc se občas dostáváte do určitých kontroverzí, které jsou poté mediálně propírány. Spousta lidí si pak řekne, jestli jim to za to stojí. To vidím jako hlavní důvod, proč do toho mladí lidé nejdou.

Chybí v Čechách mecenáši sportu?
To si nemyslím. Spousta lidí podporuje sport, jen to veřejně neprezentují. Lidé si myslí, že pokud máte peníze, tak jste lump. Společenské ocenění podobného zájmu je nevalné. Za takové sponzory je možno považovat i rodiče, kteří do sportu svých dětí nasypou obrovské peníze. To co naproti tomu dává stát je pakatel a bohužel musím říct, že je to rok od roku horší.

Myslíte si, že by na společenském docenění sportu mohl něco změnit kvalitní marketing ČOV? Nedávno jsem si v diskuzi přečetl například názor, že sportovci z Dukly jsou státem placení gladiátoři…
...Já to řeknu takhle: kolik lidí žije v Čechách, kteří jsou v nějaké činnosti nejlepší na světě? Strašně málo. A my tu máme Báru Špotákovou, která hodí oštěpem nejdál na světě. Pak se dozvíte, že jí lidi i napadají kvůli tomu, jak spojovala své vítězství se čtyřicátým výročím vstupu sovětských vojsk do Československa. Bohužel lidé jsou závistiví a moje zkušenost je, že ti co nejvíc křičí, tak sami nikdy ničeho nedosáhli a vybíjejí si jen své frustrace. Ti co něco dokázali, vědí kolik je za tím práce.

Mohl by dobrý marketing tohle změnit? Ukázat, že sport je přínosný.
Opět vám dám příklad. Milan Jirásek mi vyprávěl, jak byl před lety na ministerstvu  a bavili se o penězích. Jeden ze zástupců ministerstva mu povídá: podívejte se, pro mě je sport spolková činnost, takže něco jako svaz zahrádkářů.

Udělali jsme si takový rozbor. The Financial Times má na webu možnost vyhledat si podle klíčových slov, kolikrát se objevilo od roku 93 konkrétní heslo mezi hlavními zprávami. Česká republika se tam objevila v souvislosti s teroristou Attou, a pak při povodních. Zbytek se týkal výhradě sportu. To je podle mě ta nejlepší reprezentace republiky a sportu.

Druhá věc je sport jako prevence. Na tom stejném jednání prý někdo vystoupil s tím, že mají analýzu, která dokazuje, že je levnější léčit následky, než podporovat prevenci pomocí sportu. Tohle je podle mě věc, na níž se musí zapracovat. Nejenom prezentace olympijských vítězů, to je třešnička na dortu, ale prezentace sportu jako celospolečensky záslužné činnosti. Pokud se podíváte na programy politických stran, nikde tam nenajdete, jak vnímají sport. Olympijský výbor by měl zdvihnout tuto vlajku a začít propagovat sport, tak aby se to změnilo.

Jste velký zastánce kandidatury Prahy na olympijské hry, mohly by právě OH něco v tomhle směru změnit?
Diskutoval jsem se spoustou lidí na mezinárodním fóru, kteří byli členy přípravných výborů. Jejich zkušenosti dopadů jsou z 95% pozitivní, co se týče harmonie mezi infrastrukturou, byznysem a volnočasovým vyžitím. Je škoda, že stát nebyl schopen dát zemi jedinou víceúčelovou halou, aby se tu mohly pořádat akce typu Final Four, NHL a podobně. Musíme si zvolit nějakou vizi. Ta sice chybí celé naší společnosti, což při pohledu na politickou situaci není divu, ale kandidatura na pořádání OH musí být symbiózou zmíněných částí.

Nebojíte se velkého množství odpůrců z řad veřejnosti?
Nemyslím si, že situace je tak špatná. Na debrífinku MOV nám řekli, že průzkumy veřejné mínění pro ně nejsou klíčové. Pro ně je důležitá politická podpora. Vláda nám však dala pouze podporu typu, že nebude dělat problémy s vydáváním víz pro lidi, kteří přijedou za olympiádou. Možná, že tady trošku nefungovala komunikace. Obecně ovšem je potřeba nesčítat náklady, ale vnímat hlavně přínosy, které město dostane.

Není pro vás v tomto směru zdviženým palcem situace ohledně MS v Liberci, ze začátku velké hurá a nyní se řeší už jen problémy?
Hovořil jsem o tom se spoustou lidí, i z organizačního výboru Londýna. Tam mi vyprávěli všechny ty strasti, které prožívají. Například to že se v novinách neustále zmiňuje, jak rostou náklady. Ano, samozřejmě, ale podívejte se, jak na tom byla libra před čtyřmi roky a jak je teď. Ano rostou náklady, ale počítá i s vyššími příjmy. Důležitý je celkový výsledek a ten bude plusový.

Co se týče Liberce, považuji to za neuvěřitelný úspěch. Sice jsem se ještě nedozvěděl, koho napadlo dělat trať ve 400 metrech nad mořem, ale vypadá to, že jim to nakonec vyjde. Kateřině moc fandím a obdivuji ji za to, že to všechno takhle snáší. Zase je to všechno o penězích, ale co já mám informace, tak stejně většina nákladů jde do infrastruktury. Silnice, studentské koleje, to vše přeci v tom kraji zůstane i po mistrovství. Náklady na samotný podnik jsou vzhledem k reprezentaci republiky minimální.

Vraťme se k vaší kandidatuře, pokud uspějete, čeká vás boj i se současnou ekonomickou krizí, nemáte obavy z nedostatku peněz?
Rozhodně se toho nebojím. Je to výzva a o to je to zajímavější. Když se daří a je konjunktura, tak to může dělat každý. Teď když je krize, tak bych chtěl nabídnout své schopnosti a zkušenosti. Jsem přesvědčen, že obecně marketing MOV je nadčasový, je tu velká řada možností. Nepracuje se tu s mediálními tvářemi Jágra nebo Čecha, ale se symbolem pěti kruhů. Pracuje se se staletou hodnotou, která je podle průzkumů jedna z nejvýznamnějších na celém světě. Je to velká výzva.

Co je Vám osobně bližší velká mediální kampaň typu Pekingu, nebo střídmější uvažování v případě Londýna?
To je dobrá otázka. Já mám Londýn rád stejně jako Angličany a líbí se mi, jakým způsobem se připravují. Zároveň se nedivím lidem, za to že kritizovali megalomanský přístup Pekingu. Ale takhle přísně bych to nehodnotil, je to otázka kultury. Číňané jsou prostě jiní. Oni se rozhodnou, že postaví čínskou zeď a šest tisíc let ji budují. To by v Evropě neprošlo. MOV to však považuje za správné, každé to město by mělo přinést něco, čemu říkají "flavour", příchuť. Londýnu tak říkáme "domácí" olympiáda. Velmi se mi líbí, jak to dělají. Mají i podobné problémy, se kterými se potýkáme my. Věřím nicméně, že tahle olympiáda bude skvělá. Pro nás pro Čechy to navíc bude skvělé v tom, že je to kousek, a proto chystáme řadu zpestření nejen pro sportovce, ale i pro diváky a naše partnery.

Na závěr se zeptám, angažujete se v řadě projektů, jste předseda veslařského svazu, nebojíte se další časové zátěže?
Netvrdím, že to pro mě bylo jednoduché rozhodování. Na druhou stranu chci dělat věci, které mě baví. Věřím, že jsou tu určité synergie jednotlivých činností a zvládnu to.

Autoři:

AURES Holdings a.s.
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)

AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč