Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Sezona F1: Red Bully dominovaly, ale drtily je kolize a srážky

Sport

  11:00
PRAHA - Formule 1 po sezoně plné skandálů a nakonec zažehnaném rozdvojení šampionátu zažila klidnější průběh. Přesto letošní ročník nabídl několik zajímavých momentů a událostí. LN vybraly tři z nich.

Kvalifikace VC Belgie Formule 1 (Mark Webber) foto: Reuters

Soboty patřily Red Bullu. Kvalifikace představuje polovinu úspěchu, říká se v boxech F1. V této sezoně si ze sobotního soupeření udělali vlastní záležitost jezdci Red Bullu. Na jejich monoposty ostatní stáje prostě rychlostně neměly. Do závodu z prvního místa vyrážel šampion Sebastian Vettel hned desetkrát, jeho kolega Mark Webber stál první na roštu pětkrát.

DÁLE ČTĚTE

Po startu sezony nepustili do čela kvalifikace piloti Red Bullu nikoho jiného sedmkrát za sebou. "Ukazuje to, jak skvělé máme auto. Ale je to hlavně zásluha celého týmu," vysvětloval Webber. "Myslím, že si to užíváme. Mark chce porazit mě a já jeho," přitakával mladý Němec Vettel.

Turecká strkanice. Po vydařeném začátku ročníku měli oba piloti Red Bullu jasno, že největším konkurentem v boji o titul si budou navzájem. Doposud nepříliš úspěšní Vettel s Webberem si to moc dobře uvědomovali. A také to fanouškům předvedli při sedmém závodě v Turecku, kde se na trati seřadili v čele. Pro Red Bull to měl být další double. Osmnáct kol před koncem kroužil na prvním místě Webber, těsně následován Vettelem. Němcovo auto však bylo rychlejší, proto se rozhodl kolegu předjet.

Jenže manévr nezvládl a Webbera sestřelil. "Katastrofa. Oba jezdíme vepředu, a to není ideální," skrýval marně Australan své rozčarování. Podle Vettela byla srážka nezaviněná. "Byl jsem rychlejší a měl jsem šanci Marka předjet. Nejel jsem nijak agresivně, chtěl jsem jen využít svou šanci," řekl Vettel. "Vždycky chceme, aby si navzájem nechávali prostor. Tentokrát ani jeden z nich neustoupil, a my jsme kvůli tomu ztratili spoustu bodů," rozčiloval se šéf týmu Christian Horner.

Pro vítězství si tak pohodlně dojel do té doby třetí Lewis Hamilton. "Bylo skvělé sledovat srážku red bullů. Připadal jsem si jak v kině, když koukám na akční film ve 3D," smál se pilot McLarenu. Nebýt zmíněného momentu, mohl mít Red Bull v závěru sezony titul jistý třeba už dřív.

Zmatky v Koreji i Brazílii. Pět jezdců mělo možnost v posledních závodech ročníku šanci bojovat o titul. Jenže jejich zápolení narušovaly nedůstojné podmínky, které provázely VC Koreje a Brazílie. Premiérový podnik v Jižní Koreji se totiž jel na nedostavěném okruhu a dlouho se ani nevědělo, zda se vůbec pojede. Kvůli zpoždění tak organizátoři položili asfaltový povrch až několik týdnů před startem.

Když pak začalo před závodem pršet, znamenalo to katastrofu. Čerstvý asfalt špatně odváděl vodu, a navíc se na dráze objevovaly olejové skvrny. "To jsou nejhorší podmínky, v jakých jsem v životě jel. Pilota před sebou vůbec nevidím," popisoval Alonso. Po třech kolech tak museli organizátoři závod přerušit. Místo dramatických soubojů diváci tři čtvrtě hodiny sledovali jen stojící monoposty a pak dlouhé kroužení za safety carem. Na podmínky nakonec doplatil nejvíc Webber, který po restartu dostal smyk a závod pro něj skončil.

V předposledním klání ročníku v Brazílii byl sice okruh v pořádku, ale účastníci si museli připadat jako na Divokém západě. Den před závodem přepadli auto s pilotem McLarenu Jensonem Buttonem ozbrojení muži a jen díky řidičskému umění místního policisty nedošlo k únosu či okradení britského pilota. Tolik štěstí už neměli inženýři Sauberu, kteří při podobném incidentu přišli o doklady a osobní věci.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...