Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Cyklistický podvod století? Elitní časovkář má údajně v kole motor

Tour de France

  11:26aktualizováno  12:09
PRAHA - Nejlepší časovkář světa Fabian Cancellara (29) je trnem v oku zbytku pelotonu již delší dobu. Po letošních jarních klasikách Paris-Roubaix a Kolem Flander, které jasně opanoval, jednoho z favoritů závodu Kolem Švýcarska a žolíka pro Tour de France obvinili ostatní jezdci, že používá kolo s motorem.

Fabian Cancellara.

Švýcarský elegán Fabian Cancellara patří dlouhodobě mezi nejlepší časovkáře-specialisty v cyklistickém pelotonu. Třikrát se stal světovým šampionem, vládl také na olympijských hrách v Pekingu. Loni navíc zkazil v závodě Kolem Švýcarska obhajobu triumfu z roku 2008 Romanu Kreuzigerovi.

LUBOR TESAŘ: Pro dobro cyklistiky doufám, že Cancellara nepodváděl - VÍCE ČTĚTE ZDE!

Letos devětadvacetiletý cyklista a momentálně osmý jezdec světového žebříčku ovládl dvě prestižní cyklistické klasiky - Kolem Flander (4. dubna) a Paříž-Roubaix (11. dubna). Díky tomu se podle některých odborníků stává i černým koněm pro letošní Tour de France, kde loni šest etap jezdil ve žlutém trikotu.

VIDEO, KDE BÝVALÝ CYKLISTA VYSVĚTLUJE, JAK ELEKTROMOTOR FUNGUJE:

Jeho dominance jej ale zároveň může poslat do propasti. Cancellara totiž vládnul na jarních klasikách stylem, který bral dech. Soupeřům i fanouškům. A ti první nařkli švýcarský express z podvodu. "Má v kole motor," tvrdí někteří z nich.

Jak podvod funguje

- Kola se údajně upravují v Maďarsku.

- Poblíž pedálů je malá baterie s motorem (pod sedlovou tyčí), jehož délka je 22 cm.

- Mechanismus je tak, aby pedálovou osu nepoškodil, sedm centimetrů nad ní je motor upevněn dvěma 4 mm šrouby.

- Pokud jezdech podrží tlačítko po dobu 3s, motor si zapamatuje přesné otáčky - 30 až 90 za minutu. Pod 30 otáčkami za minutu se automaticky vypne.

- Pokud jezdcem opět tlačítko zmáčkne na jednu vteřinu, motor se restartuje na poslední otáčky před vypnutím.

- Jezdec může dosáhnout rychlosti až 50 kilometrů v hodině a přidá mu až 100 wattu na výkonu.

"Je to nesmysl, musím se tomu jen smát. Za mými výsledky je tvrdá dřina," brání se nařčení Cancellara. Kde je pravda? Cancellara je skutečně velkým cyklistickým talentem, jeho nástupy v obou prestižních závodech ale jednoduše vzbuzují pochybnosti (ve videu výše zhruba od čtvrté minuty). A také jeho rychlé a "zbytečné" přehmaty na řídítkách.

Navíc podle bývalého skvělého cyklisty Davida Cassaniho kola s elektromoterm existují. A údajně je už někteří cyklisté vyzkoušeli i při závodech. "Sám jsme si vyzkoušel. S takovým kolem bych i v padesáti vyhrál etapu na Giru," tvrdí Cassani, kterému se mimochodem na prestižním etapovém závodě podařilo triumfovat ve dvou etapách v letech 1991 a 1992.

Řečí čísel: motorek dává cyklistovi navíc zhruba 100 wattů výkonu, přičemž například legendární vrchařský král Marco Pantani byl schopen vyvinout ve stoupáních při etapách na Tour de France výkon kolem 340 wattů. "Stačí jen zmáčknout jedno tlačítko na řídítkách, kterým motorek zapnete. Není vůbec slyšet. Dalším tlačítkem se zase vypne," vysvětluje Cassani.

Právě při klasice Kolem Flander bylo zachyceno, jak při nástupu soupeře Cancellara rychle mačká nepřirozeným pohybem "něco" v místech na řídítkách, ve kterých by neměl mít podle výrobce kola co ovládat. "Kola mám na starost já, všechna jsou pod kontrolou. V oblasti dopingu si mohou cyklisté dělat, co chtějí," brání se podvodu i Christophe Desimelaere, mechanik Cancellarovy stáje Saxo Bank.

Fabian Cancellara.

Ale co když jeho svěřenec právě využívá způsob "nového dopingu"? "Motorka uprostřed balíku," zlobí se Cassani. "Zlodějna. Musí se to prošetřit. Pokud je to pravda, že se něco podobného používá, tak je to obrovský podvod. Je to ještě horší než doping," zuří manažer stáje Quick Step Patrick Lefevre. Podle všeho se ale Cancellara nemusí bát momentálně žádného vyšetřování.

Mezinárodní cyklistický federace (UCI) podobné nefér praktiky v pelotonu odmítá, přesto je údajně zkoumají. "Vůbec jsme netušili, že je ale něco takového v oběhu," uvedl mluvčí UCI Enrico Carpani. Cancellaru ale nikoliv. Zatím.

"Vyšetřování Cancellary ale neproběhne. Takové obvinění se těžko dokazovat," sdělil Jean Wauthier, šéf technické komise UCI, který ale v podvodné chování Cancellary nevěří. "Riziko by bylo příliš velké. Jak pro něj, tak pro tým, tak pro výrobce kola. Šampion jako Cancellara nepotřebuje takto riskovat," dodal.

OČIMA ODBORNÍKA

"Považuji to za naprostý nesmysl. Je to klasická lidská vlastnost. Když někdo výrazně vyhraje, řeší se, jak si k tomu dopomohl a ne to, zda je to skutečně v jeho silách. Osobně jsem o tom nikdy neslyšel, ani když jsem závodil. Elektrokola samozřejmě existují, ale že by toho někdo využil v závodě? Přijde mi to spíše jako honění senzace, než reálná možnost. Kola se během závodů kontrolují, jakou mají minimální váhu, různě přeměřují atd., atd. Je pravda, že ale pouze zevrubně. Ovšem, kdyby někdo podobné podezření z UCI měl, není problém kolo i rozebrat. Není to motor auta, není to nic složitého."

Ján Svorada, bývalý špičkový cyklistický profesionál a vítěz etap na Tour de France, Giru d´Italia i Vueltě.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!