Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Bezpečnostní revoluce ve formuli 1 za poslední desetiletí

Sport

  22:18aktualizováno  3. srpna 10:02
PRAHA - TÉMA + VIDEO Z dříve doslova "smrtelného" sportu se během desetiletí stala podívaná, při které jen výjimečně dochází k závažnějším poraněním.

Zdravotníci odváží zraněného Massu. foto: ČTK

ČERNÝ VÍKEND V IMOLE 1994

Jako první se o větší bezpečnost F1 začal výrazněji zasazovat legendární Jackie Stewart v průběhu šedesátých let. Měl k tomu dobrý důvod – během deseti let viděl zemřít sedmapadesát svých kolegů. "Lidé dnes nemají ani nejmenší ponětí, co se tehdy dělo a v jakých podmínkách jsme závodili," říká Stewart.

Jenže po Stewartově odchodu ze seriálu opět debata o bezpečnosti utichla. Obnovil ji až v roce 1978 oficiální lékař F1 Sid Watkins. Zdravotní zabezpečení na okruzích byla v té době v tristním stavu.

Chtěl lékaře u trati. Mysleli, že se zbláznil
V témže roce se o tom přesvědčil i Watkins, když při Velké ceně Itálie havaroval Ronnie Petterson a jeho monopost začal hořet. Watkins se dlouho nemohl k Pettersonovi dostat, policisté totiž vytvořili kolem nehody lidský řetěz, aby zabránili vniknutí diváků. Sanitka navíc dorazila až za dlouhých osmnáct minut. Petterson den po nehodě zemřel...

Nehoda Ronnie Pettersona

Watkins se poté zasadil o to, aby na každém závodě bylo přítomno lékařské vozidlo i vrtulník. "V roce 1980 jsem žádal, aby na všech okruzích postavili permanentní zdravotnické centrum. Od vedení F1 se mi dostalo odpovědi, že jsem se asi zbláznil," vzpomíná Watkins.

Postupně se o své vlastní bezpečí začali více starat i piloti samotní. Zavedly se ochranné monokoky či karbonová vlákna, která tlumí sílu nárazu. I díky tomu nezemřel mezi lety 1982 až 1994 žádný závodník.

Jenže VC San Marina v Imole znamenala kruté vystřízlivění. Během dvou dnů tragicky skonali Roland Ratzenberger a Ayrton Senna. Teprve pak se stala bezpečnost v F1 tématem číslo jedna. "Ten víkend všechno změnil," podotýká delegát Mezinárodní automobilové federace (FIA) Radovan Novák.

Ayrton Senna

Roland Ratzenberger

Po dalších patnáct let se závažnější problémy F1 vyhýbaly. Debatu o bezpečnosti znovu rozproudila až nehoda Felipeho Massy, při které utrpěl pilot Ferrari prasklinu lebky a otřes mozku poté, co jej do helmy zasáhla těžká ocelová pružina.

Piloti uvažují o "madlech"
To nenechalo jezdce ani vedení F1 chladnými. "Prezident FIA Max Mosley požádal Bezpečnostní komisi FIA o vypracování zprávy o nedávných, troskami způsobených nehodách," stojí v prohlášení federace.

Nehoda Massy

"Po Massově incidentu jsem se bavil s předsedou Asociace pilotů F1 Pedrem de la Rosou. Je to člověk, který hodně dbá na bezpečnost. Říkal mi, že uvažují o zavedení jakýchsi ochranných ‚madel‘, které by byly připevněné na helmě," říká expert Pavel Turek. "Problémem madel by ale bylo, kdyby se monopost přetočil. Pak by totiž asi ztěžovaly jezdci únik z vozu."

I přes všechna bezpečností opatření však zůstane sport, při kterém jezdci dosahují i rychlosti 350 km/h nebezpečnou záležitostí. "Pokaždé, když pilot vyjede na trať, riskuje svůj život," vysvětlil šéf McLarenu Martin Whitmarsh.